En Jesús Mestre és doctor en Història per la Universitat de Barcelona, però potser fins fa un any enrere no s’hagués imaginat que engegaria El Jardí de Sant Gervasi, un nou mitjà local de comunicació, i a més, en format paper! Encara que l’edició online ja està en marxa (www.eljardidesantgervasi.cat), ara per ara, considera indispensable el suport en paper i, si el projecte es consolida, espera anar desenvolupant-lo en un futur pròxim.
Hi ha dues circumstàncies que van motivar que impulsés un diari en paper a nivell local: per una banda, la col·laboració que en els darrers anys feia a La Fada de Sarrià, una revista mensual gratuïta que es publica en aquest barri i, per l’altra, el llibre L’Abans-Sant Gervasi de Cassoles, que va publicar entre 2013 i 2014, i que va implicar una important recollida de documentació i fotografies antigues. Després de parlar amb les gairebé 150 persones que van cedir material pel llibre, Mestre es va adonar que la gent mostrava interès en recuperar el sentiment de pertinença al barri.
Sant Gervasi és molt gran, tant per la superfície que comprèn com pels més de 100.000 habitants que hi resideixen. El barri s’estructura en ‘sub-barris’ com són La Bonanova, Monterols, Galvany, Turó Parc, El Farró i El Putxet.
Es tracta d’un barri de classe benestant -segurament hi ha algunes de les zones amb rendes més altes de Barcelona-, però també hi ha persones que ho passen malament. Una zona de Barcelona molt dinàmica, sobretot en sectors com el comercial, la restauració, la formació, i el sanitari.
Finançament i temàtica
A dia d’avui, la publicació no té el recolzament de cap administració pública, només el districte de Sarrià-Sant Gervasi posa els mateixos anuncis que en altres revistes del districte. Per tant, el diari es finança amb els anuncis de les empreses i botigues del barri que creuen en el projecte. El Jardí vol captar la “vida de Sant Gervasi”, què passa al carrer, a les associacions ciutadanes, a l’administració local, etc. I per aquest motiu es dóna molta importància a la secció “Agenda” que obre la revista, i on els lectors poden conèixer què es fa al barri. També s’està creant una xarxa de col·laboradors dels ‘sub-barris’ perquè informin per la secció Notícies del barri del que passa ja que es tracta d’una zona de la ciutat que acostuma a generar poques notícies. Cal destacar que la revista també dona molta importància a aspectes culturals, històrics, literaris, artístics i patrimonials del barri, informació que pot trobar-se dintre de la secció Explorar el jardí.
Mig any de balanç
El diari va començar el passat novembre amb 24 pàgines i des del quart número han ampliat fins arribar a les 33. Mestre afirma que “la revista començarà a ser rendible quan arribem a les 48 pàgines, fet que intentarem fer al juny, amb les festes majors dels barris”.
La redacció d’El Jardí és mínima: un coordinador comercial, un de continguts i un maquetista. “Estem intentant fidelitzar una xarxa de col·laboradors, fotògrafs, il·lustradors i redactors que escriguin el seu article o la seva columna”, comenta en Jesús, ja que la redacció treballa, sobretot, en xarxa i en línia. L’objectiu és crear un consell de redacció estable que s’encarregui de configurar els continguts i la línia a seguir de la revista amb una perspectiva de mig termini.
Plans de futur? Primer de tot, en un futur pròxim, arribar a les 48 pàgines i desenvolupar més el web. A partir d’aquí, poden sorgir altres iniciatives vinculades a pràctiques editorials, tant tradicionals com digitals com l’elaboració de suplements, l’edició d’algun llibre i oferir serveis per Internet.