
El Mobile World Congress abaixa el teló un nou any amb un ampli ventall de novetats i amb la intel·ligència artificial com a principal protagonista. Amb la satisfacció d’haver recuperat les xifres d’abans de la pandèmia, amb gairebé 110.000 congressistes, el MWC 2025 ha estat tot un èxit. Després de debats i presentacions durant quatre dies molt intensos, el periodisme també es veu afectat per una IA cada vegada amb més funcions i uns mòbils que volen competir amb les càmeres fotogràfiques professionals.
Detecció de deepfakes
Una de les aplicacions més pràctiques que s’han presentat ha estat la detecció de deepfakes durant videotrucades i vídeos ja enregistrats, una eina clau per lluitar contra la desinformació. Aquesta tecnologia, de la qual és responsable l’empresa xinesa Honor –propietat de Huawei– analitza i proporciona un diagnòstic en forma de percentatge sobre les possibilitats que aquella imatge sigui real. Mitjançant un software, el mòbil és capaç de dir si l’altra persona ha utilitzat un filtre per modificar la seva imatge o es fa passar per alguna altra persona. Aquesta novetat és vital tenint en compte que en els últims mesos han augmentat les ciberamenaces. El cas més destacat va ser quan els estafadors es van fer passar per l’actor Brad Pitt per obtenir dades i diners de les seves víctimes. La tendència més recent dels delinqüents és utilitzar la imatge de diverses celebritats per obtenir un benefici il·legal.
Assistents que editen vídeos i transcriuen entrevistes
Una altra aplicació pràctica que s’ha presentat en aquesta darrera edició del Mobile World Congress és la utilització d’assistents virtuals que usen la intel·ligència artificial als mòbils per facilitar tasques quotidianes que poden ajudar als professionals de la comunicació. En aquest sentit, les funcions més pràctiques per als periodistes són l’edició ràpida de vídeos i la transcripció d’entrevistes. Dues aplicacions que alliberen força temps que permeten poder centrar-lo en altres aspectes de la feina.
Càmeres dels mòbils més professionals
L’altra gran novetat d’aquest certamen està vinculada amb la fotografia. Les empreses telefòniques cada vegada se centren més en la càmera, passant d’una eina per capturar moments espontanis a poder utilitzar-la de manera professional. Diversos fabricants han llençat models amb càmeres molt millorades, però si hi ha un producte que destaca per sobre la resta és el Xiaomi 15 Ultra. L’empresa xinesa fa temps que es va aliar amb la companyia alemanya Leica i porten la fotografia mòbil a un altre nivell.
El nou Xiaomi 15 Ultra –elaborat gràcies a l’aliança amb Leica– presenta una càmera amb grans prestacions
La revolució dels objectius addicionals
El més innovador d’aquest any és que en el model abans mencionat es pot incorporar un objectiu addicional que s’apropa a les prestacions que pot oferir una càmera professional. Tindrem l’opció de fer fotoperiodisme, amb imatges de gran qualitat, i amb la practicitat que implica tenir el telèfon a la butxaca. La implementació d’objectius addicionals als mòbils pot revolucionar el sector. La possibilitat d’afegir aquest objectiu i marcar la diferència en la cobertura de notícies, amb una qualitat d’imatge superior, integra una nova narrativa en la rutina del dia a dia. A més –i això no és exclusivitat de Xiaomi– es podrà comptar amb eines d’IA que ajuden a l’edició de les fotografies de manera professional, com per exemple millorar les condicions quan hi ha poca lluminositat.
El Xiaomi 15 Ultra compta amb la possibilitat d’incorporar un objectiu addicional
L’aliança dels mitjans amb la IA
D’altra banda, qui s’han estrenat en aquest MWC han estat els mitjans de comunicació per parlar de la irrupció de la IA en el periodisme. Així, Jessica Sibley, directora executiva de la revista Time va explicar la seva aliança amb Scale AI i el que implica per als lectors. Els usuaris poden obtenir resums de les notícies –també en diferents idiomes– i fins i tot interactuar amb un xatbot que respon a les teves preguntes sobre el contingut publicat. Sibley argumentava que aquestes eines han de permetre “no quedar-se enrere”.
Una empresa que va comparèixer va ser Axios, mitjà nord-americà referent en el periodisme digital que ha tancat un acord amb OpenAI, responsable de ChatGPT, per utilitzar la IA a la redacció. Aprendre a usar-la és clau per ser competitius i captar l’atenció, segons el seu editor, Nicholas Johnston. També va comentar que la IA no pot trucar un polític, ni anar a un restaurant per després fer una crítica. I va afegir que ha de servir perquè els periodistes se centrin en la creació de contingut de qualitat.