Sona el despertador, ens emboliquem entre els llençols una estona, però finalment decidim aixecar-nos per afrontar el dia. Ens col·loquem davant el mirall i ens freguem la cara amb força mentre pensem amb tot allò que ens espera. Sí, estem desperts i el primer cafè és pura glòria. Quinze minuts.
Quinze són també els minuts que necessita el podcast informatiu The Daily del New York Times per seduir a milions d’oients cada dia, de dilluns a divendres. El programa cobreix els temes més rellevants de l’actualitat amb la col·laboració de periodistes de primera línia d’aquest mitjà i del seu presentador, Michael Barbaro.The Daily va estrenar-se l’1 de febrer del 2017 i va ser considerat un dels podcasts més populars de l’any passat, amb més de 200 milions de descàrregues en un any.
“El fenomen del podcast està en auge a tot el món, tot i que a Espanya estem lluny de les tendències” afirma Emma Rodero, professora de la Universitat Pompeu Fabra (UPF). Els mòbils intel·ligents, el desenvolupament d’aplicacions natives com iTunes, la multitud d’agregadors i distribuïdors (iVoox, Spreaker, Soundcloud, etc.) han multiplicat l’interès dels mitjans internacionals per aquest format. Estem davant un fenomen que els nostres mitjans haurien d’explotar més?
Model de negoci
El professor Rosental Alves i el Knight Center for Journalism in the Americas organitzen des de gairebé dues dècades l’International Symposium on Online Journalism (OSJ) amb l’objectiu de debatre sobre els reptes que enfronta la professió. En les últimes edicions representants de mitjans de comunicació han discutit sobre la possibilitat d’utilitzar els podcasts com a nous canals de distribució de contingut.
Eric Nuzum, vicepresident d’Audible, empresa especialitzada en podcast i audiollibres, va donar tres consells per elaborar un podcast: buscar bones històries, escollir personatges atractius i disposar d’una veu única. En aquesta mateixa línia Maria Jesús Espinosa, cap del projecte Podium Podcast, referma que “la qualitat, la professionalització dels continguts i l’elecció de la temàtica són substancials”. Si ens volem diferenciar d’entre els més de 250.000 programes que existeixen a la plataforma digital iTunes, haurem de tenir en compte aquestes recomanacions. Tot i això, la majoria dels mitjans de comunicació nacionals no s’han atrevit a endinsar-se en aquest format, exceptuant les ràdios per motius clars.
Alguna de les raons d’aquesta indecisió d’immergir-se en l’àudio podria ser la viabilitat econòmica, però hi ha diverses maneres d’aconseguir ser sostenible: oferir espais per a anunciants, aconseguir subscripcions premium o iniciar una campanya de crodwfunding. Podium Podcast, la xarxa global de podcast del Grup Prisa, que es va iniciar l’any 2016 ho ha aconseguit i ja compta amb més d’una cinquantena de programes. “Podium Podcast obté beneficis gràcies a la publicitat i els branded podcast. D’aquesta manera podem seguir invertint en més programes i seguir creixent” afirma Espinosa. Diferenciar-se dels milers de podcasts que existeixen és vital per aconseguir que algú vulgui pagar pels nostres continguts.
Referents nacionals
Un dels primers mitjans nacionals que s’han atrevit a llançar un podcast propi ha estat La Vanguardia. En aquest rotatiu hi ha el programa ‘Error Fatal’, conduït pels periodistes Ramón Peco i Nacho García, on es repassa l’actualitat tecnològica des d’una perspectiva àmplia i propera. El programa es publica el primer i el tercer dimecres de cada mes a les plataformes digitals Ivoox i iTunes.
Un altre exemple de mitjà que ha incorporat en els seus continguts un podcast ha estat eldiario.es. En aquest cas es tracta del programa Carne Cruda, crític i guanyador d’un Premi Ondas, que va començar la seva aventura al 2009 com un programa diari de Ràdio 3 de Radio Nacional de España. Fins al moment ha entrevistat personatges com Julian Assange, Jordi Évole o Pablo Iglesias. El projecte de col·laboració que tenen amb eldiaro.es es va iniciar l’any 2014 amb una campanya de crowdfunding–el primer per un programa de ràdio professional a Espanya–gràcies a la qual 2.500 persones han aportat entre 30 i 150 euros per portar a terme aquest programa. I fa pocs mesos, va iniciar-se una altra experiència en l’àmbit dels podcast als mitjans espanyols quan ABC va posar en marxa ABC Podcast que, segons el diari de Vocento, és “una altra manera d’explicar històries en la que el so és el protagonista”.
Tot i que a Espanya els podcasts no són tant utilitzats com en els mitjans de comunicació anglosaxons, els experts veuen aquesta eina com un dels canals de major creixement en els darrers anys. Un fenomen que, també aquí, pot anar a més gràcies a l’arribada de la gama Amazon Echo d’altaveus intel·ligents nutrits d’assistents virtuals d’Amazon, que donaria un impuls més a un recurs periodístic el consum del qual no para de créixer, sobretot entre els més joves.