Qui sóc i què puc oferir com a periodista? Aquestes són les preguntes clau que s’ha de fer tot comunicador que vulgui potenciar la seva marca personal (o personal branding). O això assegura Marta Royo, responsable de la consultoria de publicitat Mosaiking Comunicació. En un moment en què, sobretot els professionals del periodisme, s’han de buscar la vida de forma pluriocupada o com a autònoms, el concepte de marca personal s’està imposant més que mai.
Però, què significa exactament marca personal? No és ni més ni menys que identificar-se a un mateix com a una marca comercial. “D’aquesta manera -explica Royo- es dóna una promesa de valor en la teva feina i generes unes expectatives als teus possibles clients o compradors”. Per tant, segons aquesta experta, la importància rau en “saber vendre’s el millor possible i tenir clar què pots oferir respecte a la teva competència”.
Quin és el teu eslògan?
Per Royo a l’hora de crear una marca personal com a periodistes “hem de tenir clar quin tipus de periodisme fem”. L’especialització és bàsica, ja que “no és el mateix ser periodista d’investigació, social o esportiu”. D’altra banda, ens hem de preguntar “com som i què volem transmetre quan la gent senti el nostre nom: seriositat, rigor, oci, dinamisme, entreteniment…” Les opcions són infinites, i totes vàlides quan es tracta de desmarcar-se de la competència. I encara hi ha més: per què no fer-se un eslògan propi? Carme Ruscalleda es ven com “la cuinera amb més estrelles Michelin” o Joaquim Maria Puyal com “un dels millors locutors de ràdio en català”. Quin és el teu eslògan?
Un cop es té clar què es vol vendre, ve la segona part en el procés, no menys important: com serà el teu aparador? A hores d’ara, cada vegada sembla més evident que tenir un bloc o web personal és indispensable a l’hora de potenciar la marca personal. Per no oblidar-nos del disseny de les targetes de visita o de la signatura digital.
La pàgina web de Carles Capdevila és un exemple clar d’èxit en la marca personal, explica Royo. “Per començar, s’ha creat un nom de guerra: en Capde”. A més, la seva web transmet “una personalitat inquieta, dinàmica, enèrgica i oberta” i s’hi pot veure, entre altres, les últimes publicacions del periodista a l’ARA, la seva agenda i un bloc on explica tot el que fa en el seu dia a dia. Com a colofó final, ofereix el seu correu electrònic personal per facilitar al màxim el seu contacte.
Presència a les xarxes
“És essencial que una persona que es dediqui al món de la comunicació estigui present a les xarxes socials”, assegura Marta Royo. No només és important per a noms de referència, com en Carles Capdevila, sinó també per a periodistes de tots els nivells. Dins de l’ampli ventall de xarxes socials existents, “Facebook i Twitter juguen papers fonamentals”, apunta Royo, per qui en aquestes xarxes “la clau és la difusió d’informació interessant i la interacció amb els seguidors”.
És precisament a Twitter on s’han donat a conèixer periodistes que han sabut potenciar el seu poder de seducció per aconseguir seguidors. Per exemple Marc Espín, periodista que treballa com a investigador al Grup d’Investigació en Estructura i Polítiques de Comunicació Daniel Jones (UAB) i que està cursant el Máster en Internacionalització de la UB. El seu bloc personal i Twitter ja compta amb més de cinc mil seguidors, que s’ha guanyat potenciant la seva especialitat: l’estudi del periodisme i la comunicació. “Una de les claus és que la gent sàpiga de què parles”, afirma Espín. “Llegeixo tot el que es tuiteja, però no tuitejo tot el que llegeixo”, admet. Tot i que confessa no seguir una estratègia concreta a l’hora de publicar els posts, té clar que només parla de “temes relacionats amb el periodisme i la informació”.
Resumidament, la marca personal és un valor afegit a l’hora de fer-se camí en la professió periodística. Les claus són crear continguts de qualitat i compartir-los a través dels diferents canals de comunicació, que serien la web personal, el bloc i les xarxes socials. I, com deia Txell Costa en el llibre Personal branding. Com vendre més i trobar feina a l’era d’internet, cal fer “alguna cosa en la qual destaqueu i us recordin”. Esteu preparats?