Katharine Viner, editora en cap del diari britànic The Guardian, va participar el passat divendres al Global Editors Network (GEN), la trobada mundial d’editors i innovadors de la indústria de mitjans de comunicació on participen més de 70 països i que enguany s’ha celebrat a Atenes. Davant d’un centenar d’assistents, Viner va realitzar una anàlisi de l’actual context de la professió i va explicar com The Guardian està afrontant els principals reptes del periodisme. Els 45 minuts de la seva conferència van deixar diverses lliçons que des de Report.cat resumim amb cinc paràgrafs.
“És un moment extraordinari”
Viner va iniciar la seva intervenció destacant que, malgrat els reptes que afronta la professió en els darrers anys, el periodisme està vivint “un moment extraordinari”. “El món és un lloc més confús avui dia, tot és més incert”, apuntava l’editora en cap del The Guardian. Aquest fet, deia, és el context ideal per la premsa: “Si la gent vol entendre el món, els hem de dotar d’eines, donar-los informació, reportatges, etc”.
“El periodisme, primer”
En un context on el digital first (apostar per publicar primer les notícies en la versió digital que no pas en el paper) sembla penetrar definitivament en els coneguts dels legacy media ( els mitjans de comunicació tradicionals), Viner es desmarca d’aquesta tendència i reivindica quelcom tan simple com fer periodisme: “Nosaltres ni som ‘imprès primer’, ni som ‘digital primer’. Som ‘periodisme primer’”.
Segons les dades de la plataforma d’analítica Buzzsumo, The Guardian ha reduit en un any el seu contingut al temps que ha incrementat les interaccions | Gràfic: Buzzsumo
“Menys és més”
Durant la segona sessió del GEN es va viure un debat que portava per títol “Quantitat versus qualitat”, en referència a si, en el context digital, és més rellevant la producció d’un gran volum d’articles i informació o la qualitat d’aquests. Per Viner la resposta és senzilla: “menys és més”. En concret al Guardian en el darrer any han produït un terç menys de contingut. “I no hi ha pescaclics”, va destacar. “Les bones històries et portaran més tràfic”, va insistir la periodista.
Model de negoci singular
Com a qualsevol mitjà actual, per Viner una de les principals preocupacions és “trobar la manera de tenir ingressos”. En un primer moment, van adonar-se que molta gent volia contribuir amb el diari “sense demanar res a canvi”. Així, The Guardian va començar a apostar -i avui encara manté aquest model- per les ‘contribucions’ (el lector pot escollir la quantitat que destina al mitjà, que manté tot el contingut en obert).
“La gent de màrqueting, i fins i tot més d’un periodista, qüestionava que el públic anés a pagar per quelcom que és gratis al web del diari”, va recordar Viner, que celebra que “els lectors sí ho van entendre”. Actualment el 55% dels ingressos del rotatiu provenen dels subscriptors mentre que només un 8% depenen de la publicitat de l’edició en paper. A més, The Guardian és propietat de l’empresa Scott Trust Ltd., creada precisament per “assegurar que els interessos editorials queden lliures de qualsevol pressió comercial”. Això, en paraules de Viner, implica que els beneficis del diari es destinen “a fer més periodisme”.
Un canvi que funciona
No es tracta només de fer més i millor periodisme sinó també de com es fa. “El periodisme ha de ser part de la comunitat de la qual informa”, apunta l’única editora en cap d’un diari del Regne Unit. Un magazin britànic, tal com va denunciar durant el seu discurs, va arribar a qualificar The Guardian d’estar “massa feminitzat” des que ella ocupa el càrrec. “No deu ser tan dolent si The Guardian ha produït contingut de qualitat, ha estat nominat a un Òscar per un documental i ha assolit beneficis econòmics per primer cop des dels anys noranta”, va reivindicar. Tot seguit, Katharine Viner va rebre una de les més sonores ovacions de la darrera edició del GEN Summit.