Sigui en un congrés, en un acte o en un dinar informal, hi ha un tema de conversa recurrent entre companys d’ofici: la incorporació dels influencers i creadors de continguts en el món del periodisme. Un debat que sol generar una àmplia diversitat d’opinions.
En els darrers anys, en la contínua recerca per adaptar-se, trobar noves vies de finançament i, sobretot arribar al públic jove, alguns mitjans han apostat per col·laborar-hi. Aquest enfocament no és casual, sinó una resposta a un canvi dels hàbits de consum informatiu que estudis recents, com els realitzats per l’Institut Reuters i el Pew Research Center, testimonien: la generació Z consumeix informació a través de plataformes com TikTok i formats com Instagram Reels o YouTube Shorts, sovint recorrent a ‘personalitats’ en lloc de periodistes i mitjans de comunicació.
El novembre de 2023 El Nacional anunciava el fitxatge de les creadores garrotxines de Can Putades que actualment compten amb 66.000 seguidors a TikTok i 105.000 a Instagram. “A partir d’ara, de manera periòdica, tant els lectors d’El Nacional.cat com els seguidors de les xarxes del mateix diari es trobaran amb vídeos que la Núria, l’Ona i la Joana faran especialment per –la cada cop més gran– comunitat d’aquest mitjà”, anunciaven des del diari. També explicaven que les tres noies anirien a diversos esdeveniments socials, esportius i culturals “per donar-hi la seva mirada i somriure”. Des del digital apunten que la seva manera de comunicar, la capacitat de connectar amb el públic jove d’una forma autèntica i efectiva, així com la mirada de l’actualitat i la defensa del català foren els ingredients que van fer tirar endavant aquesta col·laboració.
Durant el primer any, Can Putades ha cobert una àmplia varietat d’esdeveniments com l’Open House Barcelona, el 59è Trofeu Joan Gamper, el Primavera Sound o els Premis Gaudí, entre d’altres. Jofre Llombart, director de negoci audiovisual del Grup Notícies de Catalunya i El Nacional, qualifica l’experiència d’èxit, ja que s’han assolit els objectius fixats: innovar en l’àmbit audiovisual i consolidar les xarxes del diari com un espai de referència.
Els codis dels joves
L’estratègia de generar contingut únicament per a les xarxes socials, és també la línia que segueix 3Cat, que entén l’àmbit digital no només com un canal de distribució, sinó com un espai de producció pròpia. Aquest enfocament va donar lloc al naixement a l’estiu del 2023 de SOM EVA un canal amb contingut en català destinat a la generació Z i pensat per ser consumit a les xarxes. “Si vols crear una marca que impacti sobre aquesta generació, la televisió o la ràdio no són els canals”, afirma Adrià Serra, director de continguts digitals i estratègia transmèdia de 3Cat, que afegeix que s’ha d’anar allà on estan les noves generacions i parlar els seus codis.
Les dades avalen l’aposta de 3Cat. Durant el primer any de SOM EVA s’han generat més de 7.700 peces audiovisuals amb un total de 177 milions de reproduccions. Instagram ha estat la plataforma principal, concentrant el 60% de les publicacions i generant més de 74,4 milions de reproduccions, segons dades facilitades per 3Cat. TikTok, per la seva banda, ha estat el segon gran focus amb el 28% dels continguts publicats i 96,9 milions de reproduccions. En el cas d’El Nacional, els vídeos creats per les tres garrotxines són també algunes de les peces que han generat més visualitzacions amb una mitjana d’entre 80.000 i 130.000 reproduccions per vídeo.
Banalitzar el periodisme
Influencers com Marina Riverss (@_riverss_) o Carmen Merina (@rayomcqueer_) han començat a col·laborar amb mitjans com Telecinco o RTVE, respectivament. Aquesta última, en el seu debut va publicar: “Noies, la meva primera vegada com a reportera dicharachera en @rtve para @benidormfest. Què n’opineu, m’haurien de fer fixe?”. Afirmacions similars també les han fet les integrants de Can Putades als seus vídeos a El Nacional, una feina que han descrit com “anar a periodistejar”. O el creador de contingut Marc Biarnés (@nosoloviernes2) que publicava: “Els teus seguidors et fan créixer a xarxes i un dia… compleixes el teu somni i comences a comentar l’actualitat en directe a Ràdio Nacional Espanya a No podria ser peor”. A excepció d’una de les integrants de Can Putades, la resta de creadors anomenats han cursat altres carreres com Dret, Arts escèniques, Llengües aplicades, Antropologia o Psicologia.
Ver esta publicación en Instagram
Aquest fenomen entra en conflicte amb una de les regles bàsiques de l’ofici: el periodista no ha de ser mai el protagonista, sinó que ho són les persones que conformen la història que es cobreix. No obstant això, la lògica de les xarxes funciona a la inversa. En aquest context, Gullem Suau, periodista i professor a la Universitat de Lleida, adverteix que aquesta dinàmica està perjudicant la concepció tradicional del periodisme i, d’alguna manera, l’està banalitzant.
Confusió i canvi de rols
Als Estats Units, aquest fenomen es va estendre amb el boom del true crime. Un exemple és Olivia Vitale (@chroniclesofolivia) amb 1,3 milions de seguidors a TikTok. En el documental L’efecte de TikTok, aquesta creadora de contingut exposa que ara ja no es necessita cap títol ni carrera per ser periodista. “Jo puc publicar informacions que una agència de notícies hauria de confirmar abans de publicar, però com que jo vaig per lliure, puc fer-ho”, assegurava.
Quines implicacions té això pel periodisme? Des d’El Nacional destaquen que acrediten i envien als redactors per cobrir les cròniques oficials, i en algunes ocasions, Can Putades hi assisteix per explicar una història diferent, subratllant que no substitueixen a ningú, sinó que complementen i generen productes diferents. “No esperis saber què va passar als Premis Ondas a través de la crònica de Can Putades, però si vols conèixer com els van viure elles, aquest és el seu producte”, detalla Llombart, que afirma que per idear i produir les peces, les noies disposen de total llibertat.
La creadora de contingut Marina Riverss fa de reportera a Rivers Cam, programa disponible a PlayZ | Foto: RTVE
En el cas de 3Cat, els creadors que col·laboren han de complir amb la línia editorial de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA) i els temes que tracten, malgrat tenir elements de l’actualitat, són entreteniment. “L’àmbit informatiu a 3Cat és sagrat i està blindat per als serveis d’informatius, format per periodistes professionals que hi han accedit a través d’un concurs públic”, remarca Adrià Serra. Així i tot, destaca que els continguts que es produeixen a SOM EVA, la plataforma digital de la Corporació amb continguts en obert i adreçat al jovent, també compten amb experts que verifiquen l’autenticitat i pertinència de la informació, assegurant-se que es compleix amb el llibre d’estil.
En aquest sentit, Guillem Suau, constata que a les aules hi ha molta confusió arran de la incorporació d’aquests perfils. Fa sis anys, els alumnes de Periodisme tenien clar què era un mitjà de comunicació, quines funcions tenia un periodista i què representava el Codi deontològic. Però, ja no és així, i alerta que aquesta confusió s’estén a l’hora de distingir entre gèneres d’informació, opinió i entreteniment, perquè per a ells tot el que hi ha a les xarxes és contingut.
Malgrat això, una paradoxa que ha observat aquest docent és que, tot i que els alumnes segueixen els creadors de continguts, molt pocs es plantegen convertir-s’hi perquè tenen la percepció que si ho fan, el dia que s’incorporin al mercat laboral o se’ls prendran seriosament.
Viabilitat econòmica
El consum d’aquestes peces audiovisuals es realitza principalment en plataformes externes als mitjans i, per tant, no existeix un gran retorn, més enllà d’augmentar seguidors i visibilitat, el que planteja certs interrogants sobre com generar ingressos. Suau considera que s’ha creat una bombolla al voltant de la idea que aquestes col·laboracions podrien salvar una professió en crisi. Tot i captar l’atenció del públic jove, afirma que si aquest no es desplaça i consumeix més enllà de les plataformes, a llarg termini no hi haurà rendibilitat.
Des d’El Nacional encara no poden quantificar el retorn econòmic, però valoren molt positivament els intangibles i asseguren que Can Putades han introduït lectors al diari. Com a servei públic, el model de negoci de 3Cat és diferent, però asseguren que SOM EVA ha inundat les xarxes de contingut en català, una llengua infrarepresentada, i aquest ja és un gran èxit.
@ac2ality Fuente: El Mundo 🗣️ @Ale Lozano † ♬ sonido original – ac2ality
Adaptar-se a una audiència que principalment busca entreteniment i contingut lleuger és una feina titànica pel periodisme. Comptes com Now This o Ac2ality, mitjans nascuts a TikTok, han aconseguit connectar amb les generacions més joves a través de vídeos que expliquen les notícies d’una manera més amena. Des de 3Cat miren aquests formats com una opció de futur, però asseguren que fins que el departament d’informatius no ho pugui assumir, no es farà. Per la seva banda, El Nacional assegura que continuarà innovant, però deixen clar que TikTok i Instagram són espais afegits a tot el que fan.
Els professionals consultats coincideixen en el fet que l’intrusisme, per si mateix, no és necessàriament negatiu i, de fet, sempre ha existit. No obstant això, en un moment de profunda crisi per a la professió, es fa imprescindible establir criteris i una adaptació responsable a l’entorn digital dels mitjans. En aquest sentit, Suau destaca la necessitat que qualsevol persona que treballi en un mitjà, sigui en el règim que sigui, rebi una formació mínima que ajudi a preservar la credibilitat i els valors essencials del periodisme.