El lloc de naixement i la llengua preferida de cadascun dels qui viuen a Catalunya són factors determinants a l’hora d’escollir per quin mitjà informar-se. Almenys això es desprèn de les dades de darrer baròmetre del Centre d’Estudis d’Opinió (CEO) de la Generalitat, que des de Report.cat està sent analitzat en la sèrie –aquest és el segon capítol– “Com s’informen els catalans” per extreure diferents conclusions sobre la dieta mediàtica dels catalans.
Un dels primers resultats que es pot trobar analitzant les respostes del CEO segons el lloc de naixement dels enquestats és el que mostra que són els qui han nascut a Catalunya els qui més s’informen per Internet. Gairebé la meitat dels catalans d’origen consumeixen informació a mitjans digitals. Aquesta dada contrasta amb el 24,5% de gent nascuda a la resta d’Espanya o el 43,5% de nascuts a d’altres països que utilitzen la Xarxa per informar-se.
La premsa impresa també és més consumida entre els catalans nascuts a Catalunya que entre aquells que ho van fer fora. Pel que fa a informar-se per la televisió, el mitjà més utilitzat en tots els casos, és més alt entre aquells nascuts fora d’Espanya (85,9%) que entre els nascuts a Catalunya (75,9%).
Precisament a la televisió és on es presenta un altre factor diferencial entre els catalans d’origen i els d’adopció. Mentre els primers escullen amb diferència TV3 com a canal per mantenir-se informats (primera opció per al 53,3%), TV1 és la referència per nascuts a la resta d’Espanya i també a la resta del món. Això sí, l’elecció de la televisió pública espanyola per part d’aquests dos grups no és tant forta com la que fan els nascuts a Catalunya amb TV3. Mentre que la segona opció per als nascuts a Catalunya, Antena 3, se situa 45 punts percentuals per sota de TV3, en els altres dos grups la segona opció no arriba a estar ni a 10 punts.
Els catalanoparlants, referència per Godó
Com es pot observar a la infografia que es mostra a continuació, només TV3 és capaç de fer ombra als diferents mitjans del Grupo Godó entre aquells que tenen el català com a llengua principal. Escollida per més d’un 73% dels catalanoparlants, la pública catalana és, amb claredat, la televisió d’aquest segment. Malgrat tot, és entre aquest grup d’enquestats on trobem, per primer i únic cop, a la televisió del Grupo Godó, 8TV, entre les dues primeres posicions al baròmetre del CEO. A la resta de mitjans –ràdio, premsa i Internet-, el domini informatiu del Grupo Godó entre els catalanoparlants és incontestable.
Pel que fa a aquelles persones que tenen com a principal llengua el castellà o que utilitzen tant català com castellà indistintament, els resultats són més diversos. TVE1 és, per exemple, la referència televisiva per informar-se pels castellanoparlants mentre que emissores i diaris estatals com la SER, Onda Cero o El País també tenen un percentatge d’elecció alt entre aquells que tenen el castellà, ambdues –català i castellà- o una llengua estrangera com a principal.