Digues de quin equip ets i et diré com d’informat estàs i quins mitjans consumeixes. Aquest podria haver estat el títol –una mica llarg– d’aquest capítol, el darrer, de ‘Com s’informen els catalans’. Amb aquesta sèrie d’articles Report.cat ha utilitzat les dades del darrer baròmetre del CEO per conèixer les diferències i similituds dels hàbits informatius de la població segons l’edat, el gènere, el nivell d’estudis, la classe social, etc i en aquesta ocasió segons l’equip de futbol preferit i la religió que professen.
Entre futbol i religió, és amb aquesta primera variable amb la que es troben més diferències entre la població. Si bé no hi ha discussió en el fet que la televisió és la principal via d’informació, sigui quin sigui l’equip preferit, pel que fa a la resta de mitjans de comunicació la principal conclusió és que els pericos, aquells que declaren que el RCD Espanyol és el seu equip preferit, s’informen més que els culés –FC Barcelona- i els madridistes. Malgrat tot, cal dir que segons la mateixa enquesta, un 77% dels catalans són aficionats del Barça, un 10,4% ho és del Real Madrid i només un 3,6% es confessen aficionats del RCD Espanyol.
L’ús de la ràdio, la premsa impresa i Internet supera el 50% en els aficionats de l’Espanyol, mentre que entre els del Barça l’ús de la ràdio no arriba al 40%, la premsa es queda en un 45,9% i Internet en un 44%. En el cas dels aficionats del Real Madrid la situació és encara pitjor: només un 27,5% utilitzen la ràdio mentre un 37,6% s’informa per la premsa escrita i 33% ho fa a Internet. A mode de curiositat, és entre els ‘merengues’ on es troben l’índex de desinformació més alt (2,8%) de tots tres grups.
A l’hora de valorar els mitjans concrets que cada grup d’aficionats utilitza per informar-se, es pot dir que existeixen semblances entre culés i pericos i que la diferència es troba al analitzar els hàbits dels seguidors del Real Madrid. Així, TV3 és la televisió preferida per informar-se tant per barcelonistes com espanyolistes, tot i que si bé és escollida pel 55,5% dels blaugranes, la xifra baixa fins al 29% en el cas dels blanc-i-blaus, que veuen en Antena3 (16,1%) una alternativa d’informació. Per la seva part, els aficionats blancs s’informen bàsicament per TVE1 (21,1%) i Antena3 (20%).
D’altra banda, La Vanguardia és el diari més llegit pels seguidors dels dos clubs catalans analitzats, mentre que El Periódico és el preferit dels madridistes. En aquest sentit, només a l’hora d’escollir ràdio trobem diferències entre culés i pericos: els primers prefereixen RAC1 (38,6%), mentre els segons es decanten per la SER (26,3%), coincidint aquí pericos i madridistes.
Homogeneïtat religiosa
Les divergències que mostren els hàbits informatius depenent de l’equip de futbol de cada persona, no són tan grans quan es parla de religió. Els nivells d’ús de cada tipus de mitjà de comunicació són semblants entre tots els grups, sent els agnòstics, aquells que declaren no professar cap religió, els qui més s’informen. Aquest grup segueix el patró general dels catalans, escollint TV3 com la televisió de referència informativa, RAC1 com ràdio preferida i La Vanguardia com a mitjà escrit.
Entre els religiosos, només els musulmans destaquen per sobre de la resta en la seva elecció de mitjans. Mentre catòlics, cristians budistes i creients d’altres religions els mitjans de referència són TV3, RAC1 i La Vanguardia, els musulmants prefereixen mitjans estatals com TVE1, Cuatro, Onda Cero i El País. Una explicació podria raura en el fet que entre els qui professen l’Islam només un 9% declara tenir el català com llengua habitual. Només un altre 9% té tant català com castellà com llengua habitual. El 63% dels musulmans tenen el castellà com llengua habitual i fins a un 18% afirma que la seva llengua habitual és una altra diferent.