Un any més, l’Institut Reuters d’Estudis de Periodisme de la Universitat d’Oxford ha presentat el seu informe anual Journalism, Media and Technology Trends and Predictions 2017. L’estudi, encapçalat pel periodista i estrateg digital Nic Newman, ha entrevistat a gairebé 150 directors generals, redactors i líders digitals de 24 països, amb l’objectiu de desvelar quines tendències i preocupacions giraran al voltant de la professió periodística aquest 2017
- Aposta pel periodisme de qualitat
Una de les primeres conclusions que presenta aquest informe és que el 70% dels editors veuen en l’ascens de notícies falses que circulen a la xarxa una oportunitat per al periodisme de qualitat. Ara és el moment de reforçar el periodisme rigorós i oferir als ciutadans notícies fiables i contrastades. Tot i això, alguns entrevistats també manifesten la seva por a què la confiança del públic amb els mitjans de comunicació es perdi definitivament i la ciutadania s’allunyi cada cop més de les notícies.
- Augment del fact cheking
La proliferació de les notícies falses, d’altra banda, està provocant un augment dels serveis de verificació de dades, conegut com a fact checking. Sense anar més lluny, The Washington Post està provant un servei que comprova automàticament els tuits de Donald Trump per detectar la seva veracitat. Els editors coincideixen en què és possible que cap a finals d’any s’ofereixin centenars de navegadors amb serveis de verificació de dades.
- Més tensions entre editors i plataformes digitals
Una de les preguntes clau per aquest 2017 és com es desenvoluparan les relacions entre els editors i les plataformes digitals. Un 46% dels enquestats admeten que estan més preocupats per la influència d’aquestes plataformes que l’any passat. I és que, mentre moltes empreses periodístiques de renom pateixen acomiadaments, plataformes com Facebook o Google prosperen, en part, gràcies als ingressos en publicitat. Per aquest motiu, s’espera que aquest any un gran nombre d’editors tractin de reconduir aquesta relació asíncrona entre ambdós sectors. L’autor de l’estudi, Nic Newman, també suggereix que “és probable que veiem més pressió cap a aquestes plataformes a l’hora d’augmentar el preu que paguen per cada contingut, així com més pressions per part dels governs”.
4. Més focus en els continguts de pagament
Un dels desafiaments més urgents per aquest any, segons gairebé tots els editors de premsa enquestats, és el de trobar nous ingressos en la seva versió digital. D’altra banda, un 33% dels líders digitals reconeixen estar més preocupats per la sostenibilitat financera que fa un any. Per aquest motiu, els editors estan tractant d’esbrinar com es poden generar ingressos a través d’aplicacions d’smartphone i plataformes socials, més enllà del display advertising. És el moment de convèncer als lectors a subscriure’s als diferents mitjans i fer-se membres de les comunitats, anant molt més enllà que la simple publicitat gràfica i el contingut patrocinat.
Els mòbils, un element clau pel periodisme del futur.
- Auge dels vídeos en directe
Els vídeos “en viu” seran una de les grans prioritats d’aquest any. El 89% dels editors planegen invertir en vídeos a través de les xarxes socials com Facebook, Twitter, Live o YouTube. A més, el 38% estan planejant fer experiments amb la realitat virtual, encara que tinguin un preu elevat i siguin difícils de produir.
- Més segmentació del públic
Amb l’objectiu de crear lectors fidels, un 61% de les empreses de mitjans estan apostant per noves iniciatives a través de les bases de dades, la segmentació i la recomanació, mentre que el 52% aposten també per les unitats de registre i l’inici de sessió dels usuaris. Això permetrà detectar amb més precisió el contingut adequat per a cada usuari, de manera que es crearà una fidelització més gran en cada sessió. D’altra banda, un 69% dels editors reconeixen que volen invertir més en les alertes mòbils i un 38% en el correu electrònic.
- Es consolida la missatgeria mòbil
Les aplicacions de missatgeria mòbil guanyen terreny davant de les xarxes socials. Els editors estan convençuts que cal centrar-se en aquestes plataformes a l’hora de distribuir informació i interactuar amb els lectors. El 56% dels entrevistats consideren que Facebook Messenger serà aquest any una part molt important per a les seves iniciatives offsite. El 53% diu el mateix per WhatsApp i el 49% per Snapchat. Altres plataformes com Kik, Skype, Telegram, WeChat i Line també guanyen terreny.
- Entra en joc l’assistent de veu
Aquest 2017 cada cop més persones parlaran amb els ordinadors. Ja sigui a través de robots de xat o directament amb sistemes com Alexa d’Amazon, Siri d’Apple, Cortana de Microsoft, Samsung Viv o Google Assistant. Gairebé el 28% dels enquestats reconeixen que estan plantejant experimentar amb assistents de veu com l’Amazon Echo o el Google Home. Tal com apunta Nic Newman, “aquestes plataformes no substituiran les pantalles tàctils, però facilitaran l’accés a Internet a totes aquelles persones que estiguin ocupades i no puguin utilitzar la vista ni les mans”. En aquest punt, a l’estudi es detecta com la intel·ligència artificial i la computació de la conversa es generalitzarà a tots els públics.
Totes aquestes novetats, que s’espera que es produeixin al llarg de l’any, concorden amb una de les reflexions de l’Informe Anual de la Profesión Periodística 2016 elaborat per l’Associació de Premsa de Madrid (APM). Segons aquest estudi, amb l’auge de les noves tecnologies aplicades al món periodístic, les redaccions dels mitjans s’han de reorganitzar. D’aquesta manera, els equips no tan sols han de comptar amb periodistes, sinó també amb tota mena de professionals; com programadors, estadistes, sociòlegs i fins i tot enginyers. Això sense descomptar en què els periodistes han d’anar més enllà en la seva formació adquirint habilitats professionals impensables fa uns anys.