Text: Adrián Caballero i Nereida Carrillo
La delicada situació dels mitjans de comunicació ha fet que en els darrers anys siguin cada vegada més els joves llicenciats en periodisme que es trobin sense feina estable i decideixin emprendre la seva carrera com a freelance. En començar, hi ha molts dubtes i inquietuds. Per això el proper 14 d’octubre el Centre de Formació i Desenvolupament del Col·legi de Periodistes organitza un curs que porta, precisament, com a títol Periodista jove i freelance: com començar? (feu clic aquí per tenir més informació i poder inscriure-us). Com a aperitiu d’aquest curs, us enumerem un decàleg de consells per als freelances que tot just comencen:
- Qui ets?La clau d’un periodista freelance és saber que treballa per ell mateix. Això implica que no juga sota el paraigua d’una empresa sinó que ell mateix és la seva pròpia marca. Presenta’t allà on sigui d’aquesta manera. El teu nom i cognom (o una marca si la crees) serà el que hauràs d’enriquir amb l’experiència i la qualitat del teu treball.
- Què vols fer?Quin tipus de treball vols realitzar? Periodista de mitjans o corporatiu? Especialitzat en algun tema?Community manager? Una vegada tinguis clar cap a on vols enfocar la teva carrera –i com fer créixer la teva marca-, has de definir unes prioritats i línies de treball (en plural) per tal d’assolir els teus objectius i, a mig termini, aconseguir ser el professional que desitges.
- Com començar?Els inicis són durs. És un clàssic. Però, malgrat tot, no estàs sol. Pots mirar al teu entorn –companys de facultat, contactes, ex companys…– i rodejar-te dels professionals que et serviran de complement perfecte per realitzar el teu treball. Seran l’ajuda perfecte quan la necessitis i la millor manera de presentar-te davant mitjans o empreses com un autèntic professional.
- Pensa coses noves.A les empreses sempre se’ls exigeix que expliquin “què aporten de diferent”. Doncs a tu, com a freelance amb la teva pròpia marca, et tocarà fer el mateix. Busca el teu toc personal a les peces o la teva capacitat d’aportar idees originals. Has de tenir un valor diferencial si vols disposar d’una ‘marca pròpia’.
- Si vols col·laborar amb mitjans, beu de fonts noves.Si al primer punt d’aquest decàleg has decidit que treballaràs per mitjans de comunicació, has d’aportar un valor diferencial fins i tot en les fonts d’informació. Si utilitzes les mateixes que els mitjans o que altres companys, mai aconseguiràs una peça que sobresurti. Les exclusives o un punt de vista diferent i original d’un mateix tema poden ser la teva clau d’entrada als mitjans.
- Coneix bé els clients, si vols treballar com a consultor freelance.Si el que vols fer és treballar com a consultor en comunicació per empreses, has de conèixer a la perfecció al client, a tothom amb qui treballis, donant els consells oportuns per així aportar un valor afegit a l’empresa en qüestió.
- Sigues flexible, proposa serveis a la carta.La flexibilitat que aporta ser freelance no passa només per poder treure temps lliure d’on sigui. També has d’incorporar la flexibilitat al teu catàleg de serveis. Sigui per fer peces d’un tipus concret que no tenies en ment però que són molt demandades o bé per adaptar-te a les necessitats comunicatives d’una empresa. La flexibilitat –sense perdre qualitat– implica major utilitat de la ‘teva marca’ per aquell mitjà o empresa.
- Organitza’t bé el temps.Un dels reptes (sí, repte) al que s’enfronta un freelance en els seus inicis és el fet de no disposar d’uns horaris establerts amb cap dels mitjans o empreses amb les quals treballa. Com a màxim, tindràs dates d’entrega. Per tant, és molt important saber organitzar-se el temps. Fer-se un calendari cada setmana amb les tasques a realitzar, utilitzar intensivament l’agenda o aplicacions webs especialitzades són només algunes eines emprades per poder organitzar bé el temps.
- Porta la teva comptabilitat al dia.És una de les parts importants del teu treball. Si les empreses tenen el seu departament de comptabilitat, ara tu passes a ser el comptable de la teva marca. Pots escollir entre fer-ho tu mateix o pagar una gestoria, però has d’estar al corrent de les teves obligacions com autònom. D’aquesta manera també podràs controlar que el treball de la gestoria s’estigui fent correctament (al cap i a la fi, ets el primer interessat en que així sigui).
- Estigues atent, en qualsevol moment pots tenir una oportunitat. Saps això que diuen de “quan menys ho esperes, apareix l’amor”? Diguem que també podem aplicar-ho al món dels freelance. Si ets constant i apliques els consells que aquí hem mostrat en forma de decàleg, en qualsevol moment pot arribar un correu o una trucada d’un mitjà o una empresa demanant els teus serveis. Així que mai s’ha de desesperar!
Recordeu que, si ho necessiteu, el Centre de Documentació Montserrat Roig del Col·legi, posa a disposició dels emprenedors i freelances, eines útils per al vostre dia a dia. No dubteu en consultar-les.