WhatsApp, el teu nou diari

WhatsApp, una altra via per rebre notícies dels mitjans. Foto: Alicia Christin Gerald / Uns-plash
WhatsApp, una altra via per rebre notícies dels mitjans | Foto: Alicia Christin Gerald / Uns-plash

Objectiu: captar la teva atenció. Hem passat de llegir el diari en paper, les notícies a la web, després en una app i ara, també, al WhatsApp. Fa un any, Meta, l’empresa de Mark Zuckerberg, va crear el Canals de WhatsApp, un nou espai de comunicació que funciona com un tauler d’anuncis digital i que permet a usuaris o empreses enviar missatges a molts subscriptors alhora. Des de la seva aparició aquesta, probablement, l’aplicació més utilitzada del dia pels usuaris.

Sovint estem saturats de tanta informació, ja sigui buscant als diaris com navegant per les xarxes socials. Necessitem un embut que filtri per nosaltres i ens seleccioni aquelles peces que més valorem. Els Canals de WhatsApp neixen amb aquesta intenció i també de la manera més accessible possible, mentre li escrius un missatge al teu amic per veure on aneu a fer el cafè.

Més de cinc-cents milions d’usuaris utilitzen aquesta eina en la qual hi ha set categories a diferenciar: persones, organitzacions, estils de vida, esports, entreteniment, negocis i notícies i informació. Ens centrarem en l’última i després d’haver parlat amb els responsables de xarxes socials d’El País, El Periódico i El Nacional.cat per comprovar quina és la seva valoració.

Prova i error

“És una eina útil per distribuir els nostres continguts més destacats, així com una via per comunicar-nos amb ells d’una manera més amena, personal i directa”, assegura Álvaro Romero, d’El País. De fet, és el que té més seguidors als Canals de tots els mitjans a Espanya, amb un total de 320.000 seguidors.

Per la seva part, a El Nacional.cat, amb deu mil seguidors, ho tenen com un espai “per fer comunitat”, però tenint molt clara la premissa que no volen fer-se pesats amb els lectors. “Sabem que és una eina molt invasiva per a l’usuari, per tant, intentem que sigui un contingut molt curat editorialment”, comenta Maria López, la seva responsable de xarxes.

Els mitjans de comunicació busquen noves vies on difondre els seus continguts i més tenint en compte que el tràfic a la web ha baixat considerablement. Gran part del problema és que Google i Facebook van reduir la quantitat de notícies a les seves plataformes, i van apostar més pels vídeos curts virals. En aquest context, l’aparició dels Canals de WhatsApp suposa un salvavides pels mitjans.

No obstant això, per a El Periódico, els Canals “no han suposat un increment de tràfic”. Malgrat tenir més de deu mil seguidors, els usuaris actius són poc més d’un miler. “Hem fet bastants proves, des de fer tres newsletters al dia amb cinc o sis temes destacats, publicar diferents notícies a diverses hores fins a fer un gir per centrar-nos en només temes de Barcelona i l’àrea metropolitana. Aquesta última opció és la que millor ens ha funcionat. En el nostre grup, Prensa Ibérica, els mitjans que més èxit tenen són els hiperlocals com La Opinión de Zamora, Diario de Córdoba o Regió7”, revela Jose Real, d’El Periódico.

Eina utilitzada

En els Canals, els mitjans poden publicar textos, fotografies, vídeos, stickers, missatges de veu i enquestes. I, per la seva part, els seguidors poden reaccionar amb emojis, però mai amb un text.

A El País, però, van més enllà de compartir el titular i l’article més destacat del dia i han decidit crear una estratègia amb contingut que només es pot trobar a WhatsApp. “Tenim una sèrie de publicacions com Per compartir en els teus grups (de pares, o de treball), o Tres frases de l’entrevista a… que et faran que vulguis llegir-la sencera o Llistes de pel·lícules que no et pots perdre. És una feina que requereix un treball específic i un tractament diferenciat”, assegura Romero. Més enllà de les notícies, Romero explica que al diari de Prisa també aporten contingut com “comentar el dia a dia del diari i confessar algunes de les rutines establertes”.

En l’àmbit global, alguns dels mitjans de comunicació amb més seguidors són la CNN (14,5 milions), The New York Times (13,7 milions), BBC (9,7 milions) i New York Post (7,9 milions).

Cal tenir en compte que els Canals fa un any que estan en marxa i que Meta està valorant que pugui haver-hi canals privats o sota subscripció que ofereixin contingut exclusiu, com ja passa a altres plataformes com Telegram.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.