Sembla que l’auge de la King’s League, la lliga de futbol de futbol 7 creada per Gerard Piqué que reuneix personalitats destacades del futbol i streamers d’Internet, només ha fet que començar. Recentment, i davant l’augment d’audiència i de seguidors, s’ha fet públic que la Final Four d’aquesta competició no només se celebrarà al Camp Nou aquest pròxim diumenge sinó que, a més, s’emetrà en directe per TV3.
Amb una mitjana d’audiència de més de tres-cents mil espectadors per jornada des del canal oficial de Twitch, l’excapità del Barça ha aconseguit destacar una dinàmica de joc totalment diferent de la lliga de futbol tradicional. L’objectiu, asseguren els seus impulsors, és afegir diversió i dinamisme als partits. “Unir entreteniment i futbol és una combinació condemnada a l’èxit” explica Adrián Contreras, periodista, creador de continguts i president de l’equip El Barrio de la King’s League.
Aquesta competició té un conjunt de mètodes que s’han creat mitjançant un procés de votació realitzat a les xarxes socials, on els aficionats tenen l’oportunitat de decidir les regles del joc. Així, els seguidors se senten partícips. “Aquesta és una de les claus de l’èxit del projecte si sumem el fet que l’equip de Piqué treballa sense parar per afegir novetats i fer canvis constants que busquen la perfecció” afirma Contreras.
Avui en dia, una de les coses que més funciona és la sobreestimulació. “A cada jornada s’introdueixen coses noves i això fa que l’audiència es mantingui”, apunta Albert Bermúdez, periodista, humorista, imitador i caster (narrador) de la King’s League. Ara bé, Gerard Piqué confessava fa pocs dies en una entrevista al programa El món a RAC1, amb Jordi Basté, que “tot i l’èxit, estem creixent molt ràpid i és molt complicat anar a la velocitat que ens agradaria”.
Canvi de paradigma
Davant d’un projecte digital que pretén omplir el Camp Nou, i ja amb vuitanta mil entrades venudes, segurament ningú s’hauria imaginat que aquesta lliga alternativa aconseguiria tal repercussió.
L’èxit d’una competició que s’emet a través de canals de comunicació que no són els tradicionals, pot fer pensar que el periodisme de tota la vida corre perill. El president d’El Barrio reconeix que el periodisme tradicional està perdent força, i afegeix que «no és cap secret que la nova generació cada cop llegeix menys i veu menys la televisió. El que consumeixen és TikTok, YouTube, Twitch… Neixen pràcticament amb un mòbil entre les mans». Per contra, Bermúdez considera que les noves xarxes no pretenen acabar amb els mitjans convencionals. “Dins del periodisme, és una altra cobertura d’un nou esdeveniment. Això no vol dir que hagi de repercutir d’alguna manera, simplement s’ha de tenir present que el consum, sobretot dels joves, ha canviat i ja no és des d’un mitjà tradicional”, afirma.
Tots dos coincideixen amb el mateix i asseguren que per adaptar-se cal evolucionar i reinventar-se. El locutor afirma que el concepte “adaptar-se” o “reinventar-se” no vol dir altra cosa que no relaxar-se. “Els creadors de contingut que intentem fer periodisme a les noves plataformes també ens estem adaptant a la societat. Aquesta és la nova demanda, i cal anar a remolc”, afegeix Contreras. Perquè si abans es demanava un article de tres pàgines, ara es reclama una peça més sintetitzada i, si pot ser en vídeo, millor.
Periodistes com Nico Abad o Gerard Romero s’han fet un lloc a la plataforma i el seu renom no deixa de créixer. Connectant-se en directe amb la seva comunitat, expliquen les últimes notícies de futbol i retransmeten els partits. Contreras, afirma que “així com la vida són etapes, el periodisme també ho és i aquí en tenim una clara demostració” mentre que Bermúdez assegura que “a la King’s League també es fa periodisme”.
Amb aquest nou contingut, Bermúdez, que treballa d’imitador i guionista a RAC1, explica que el que fa en aquesta emissora i el que fa a la King’s League s’assembla molt, malgrat que en la primera s’expliquen esports tradicionals en un mitjà convencional i en la segona es tracta d’un futbol totalment diferent. “El coneixement que necessito és molt similar, i les habilitats són gairebé les mateixes”, aclareix.
Els perills de la manca de límits
Plataformes com Twitch tenen molta varietat i reuneixen tota mena de contingut. Des de tertúlies i informatius en directe, fins a debats culturals o retransmissions de videojocs. Tothom és lliure de comunicar per Twitch el que es vulgui. A diferència dels mitjans tradicionals, aquestes plataformes no estan subjectes a cap mena d’empresa o de pressió política. “La gràcia del periodisme dins d’un món liberal com a Twitch, és que està menys liderat per les forces de poder i, com menys dominat està, més lliure pot ser” explica Bermúdez.
Tanmateix, el periodista opina que és més fàcil fer periodisme lliure des d’aquestes plataformes que des d’un mitjà tradicional i insisteix en el fet que “a la King’s League, per exemple, fa la sensació que tot és possible. Per això agrada tant”.
El problema, admet el locutor, és que al ser un canal tan liberal qualsevol persona pot formar-hi part i això comporta un perill. “Aquí és on apareix la desinformació, les fake news o la difusió d’ideologies que inciten l’odi i les violències”, reconeix. I explica que això és difícil d’evitar, ja que és un tema estructural i “la gràcia de tot seria aconseguir un sistema en el qual les persones que estan controlant no vulguin controlar, sinó regular. I això no passarà mai”.
Plans de futur
Davant l’èxit d’aquest primer split (fase) de la King’s League, s’ha decidit iniciar una versió per a jugadores (Queen’s League) i una altra dirigida als més petits (Prince Cup). A més, Oriol Querol, director general de la Kings League, va declarar tenir l’objectiu d’ampliar el format a diversos països amb l’esperança d’organitzar un campionat del món amb els millors equips de cada regió. De la mateixa manera, l’exdefensa del Barça, també va anunciar després d’un dels partits en directe, una versió brasilera de la lliga i va situar a Ronaldinho com a primer propietari de la King’s League a Brasil.
Sens dubte, evolucionar i adaptar-se als nous formats és, per ara, la clau de l’èxit. Aquestes plataformes van trepitjant fort i cada vegada es consumeixen més. Així i tot, Bermúdez deixa clar que “els mitjans convencionals encara tenen molt poder per demostrar que ells també són molt importants”.
Que saps tu.
Ara ja no existeix el periodisme d’investigació i per això TV3 es dedica a oferir aquests productes amb diner públic.