Que el canvi climàtic fa temps que hi és, no ho dubta ningú: temperatures i fenòmens meteorològics extrems, sequeres, desaparició dels canvis estacionals… són conseqüències bastant més que evidents. Ens afecten tant, que molts mitjans han inclòs o creat seccions noves dedicades exclusivament al canvi climàtic i el medi ambient. Però no només els mitjans tradicionals han obert espais per al tema, sinó que altres canals s’han convertit també, en si mateixos, en punts d’informació. A continuació oferim algunes d’aquestes opcions;
TIK TOK
A TikTok no només s’hi troben balls de tendència, vídeos divertits i vídeos sobre com maquillarte. També s’hi troben canals que ofereixen informació veraç. Enganxat a TikTok? Informa’t mentre navegues per la teva app preferida:
110.700 seguidors. També la pots trobar a YouTube.
Al seu canal de TikTok pots trobar vídeos curts amb comentaris sobre l’actualitat i altres temes relacionats amb el canvi climàtic. Et convidem a seguir-la per descobrir més informació del seu canal.
Aquesta gallega va obrir el canal “fa més de sis anys, just quan estava començant la carrera de Biologia a la Universitat de Vigo. Al principi era per pur hobby, però després d’un temps, jo també estava molt més conscienciada amb el medi ambient, així que em vaig decidir a crear contingut sobre això a les meves xarxes socials”, explica. Des d’aleshores, entre màsters i feina i 1,8 milions de seguidors, la Blondie combina la seva vida amb la conscienciació activa. “M’omple d’orgull veure els missatges que m’arriben de moltíssimes persones dient-me que estan canviant els seus hàbits de mica en mica gràcies als meus vídeos. I això em fa molt feliç”, admet.
Si a l’aplicació de Meta s’hi troben Reels de moda i consells de salut, com no hi trobem comptes de divulgadors ecologistes?
Amb 25.500 seguidors, la Car i la Belén són dues noies joves (una és ambientòloga i l’altre és creativa) que es dediquen a divulgar notícies de medi ambient amb una copa a la mà. “Creiem que parlar de la crisi climàtica de la manera com solem parlar normalment, prenent alguna cosa i amb humor fa que aquest tema entri millor. A més, la por paralitza i porta a la inacció, que és precisament allò que no volem!”, expliquen al Report.cat.
Però, una copa? Realment feia falta? “La crisi climàtica té la pitjor campanya de màrqueting del món”, asseguren. “Les campanyes verdes no arriben als que realment cal conscienciar, sinó als ja conscienciats. I nosaltres volíem canviar això. Perquè, com pot ser que no tothom conegui la crisi més gran a què s’enfronta la humanitat? Per això havíem de buscar una manera diferent. I se’ns va acudir parlar del problema de la mateixa manera en què tractem els nostres problemes habitualment: amb les amigues al bar”, expliquen. I així són els seus vídeos: senzills, simples, directes, honestos i de bar. De converses informals amb els quals volen que cada vegada més persones coneguin el que està passant, ja que la “crisi climàtica no és només un problema ambiental, sinó social, econòmic i ens afecta a totes”, afirmen. “Volem i necessitem més activistes imperfectes, més ciutadania empoderada. Menys focus a culpabilitzar l’individu i més exigir a petrolieres i suports”, afegeixen.
Aquest compte respon a Fashion Revolution Espanya, on podem trobar tota la informació relacionada amb la sostenibilitat i la moda. Amb 15.400 seguidors, el compte és “un moviment activista que busca el consum responsable i sostenible de moda, lligat al moviment internacional Fashion Revolution que va iniciar la seva activitat arran de l’esfondrament de la Rana Plaza”, explica l’activista Nadege, en referència al bloc de vuit plantes que l’abril del 2013 es va ensorrar a Bangladesh, provocant 1.135 morts i uns 2.500 ferits. “Volem educar als nostres seguidors, siguin consumidors o productors, per fomentar la justícia social i ambiental en la indústria tèxtil. També promovem la campanya @GoodClothesFairPay per reunir firmes i demanar a la Unió Europea una legislació en quants a salaris dignes pels treballadors del sector”, afirma Nadege.
Jon Kareaga un influencer i activista mediambiental basc que compta amb 134.000 seguidors, una recaptació de fons a Instagram per ACNUR i un gos. És un activista en actiu i que va comprar la seva furgoneta campera a Wallapop, caracteritzant-la amb materials reutilitzats. “El 2019 em vaig afrontar a una realitat molt dura quan vaig viatjar a Bangladesh per gravar un documental sobre com la indústria de la moda afecta les persones i el planeta. Al viure en un lloc tan privilegiat com el País Basc, envoltat de naturalesa, oceans i muntanyes, al final connectes molt amb el que et rodeja. I va ser des d’aquest amor i des de la ràbia de veure com estem destruint el que tenim al nostre voltant que vaig voler formar part del canvi”, explica.
Així, Kareaga va començar a compartir el seu activisme i les ganes de gaudir la vida intentant tenir la menor petjada possible. «Mentre ens cuidem i cuidem de la nostra salut mental», aclareix. «Parlo d’una vida conscient, d’una vida connectada a la naturalesa, amb humor, però sempre amb una visió crítica vers a tot el que està establert. Amb els vídeos i els posts vull transmetre aquest pensament crític des de la manera més amena possible”, afegeix.
La consciència sobre el canvi climàtic ha impulsat nombroses iniciatives de divulgació sobre el medi ambient | Foto: Jason Blackeye (Unsplash)
PODCASTS
Cansat d’escoltar els típics monòlegs avorrits o de no poder parlar més que d’Estirando el Chicle? Als podcasts hi pots trobar molts programes interessants, siguin d’individus o d’empreses i organitzacions.
Revolución Sostenible
Saigu Cosmetics afirma que el canal de Revolución Sostenible va néixer “amb l’objectiu d’oferir una visió diferent del món i, sobretot, demostrar que l’empatia i el respecte a les persones, el medi ambient i els animals pot ser el motor des del qual es treballa en tots els àmbits per aconseguir els nostres objectius”. Al llarg dels seus vint-i-dos episodis, ha parlat amb el director de campanyes de Change.org, els fundadors de Too Good To Go, la gerent de Bosques Sostenibles o l’expert en contaminació i salut, Xavier Querol.
José David Millán parla en aquest pòdcast sobre medi ambient “sostenibilitat i energies renovables”. Ja porta dues temporades i la primera va acabar-la amb cinquanta-set capítols. Hora Verde va ser creat el 2020 per l’empresa Soltec Energías Renovables “per donar difusió i crear consciència social al voltant del medi ambient”, explica Millán. I què espera obtenir amb aquest pòdcast? «La meva finalitat és apropar d’una manera clara, concisa i didàctica els temes mediambientals, sobre sostenibilitat i al voltant de les energies renovables que ens preocupen avui. I fer-ho amb els protagonistes; científics, ecologistes, responsables d’organitzacions… experts de prestigi en la matèria. Motivar les persones que ens escolten perquè es converteixin en agents actius del desenvolupament sostenible, promoure el paper fonamental de les persones, empreses i entitats en el canvi d’actitud envers temes ambientals i fomentar la cooperació entre tots perquè el nostre planeta sigui sostenible i per a la lluita conjunta contra el canvi climàtic, ja que aquesta garantirà que tots els éssers vius gaudim d’un futur més pròsper i segur», afirma.
TWITCH
La gran nova plataforma d’streaming bàsicament dedicada als e-games ha fet un lloc per a la sostenibilitat i el medi ambient. Buscant entre directes, hem trobat un parell de canals que val la pena escoltar.
Amb quasi sis-cents seguidors, aquest canal vol ser un punt de trobada per reflexionar conjuntament sobre com aconseguir «un món més sostenible, un planeta més habitable i una societat més justa». Us convidem a entrar-hi per saber més d’En Plan Planeta.
EcoDiuku és el pseudònim de Diego Ferraz-Castiñeiras, un jove amb més de 3.000 seguidors a Twitch que dedica el temps a crear vídeos sobre actualitat del canvi climàtic combinant-los amb entrevistes amb experts. «Des del començament de la carrera em vaig interessar per la comunicació i divulgació científica. Amb el temps em vaig adonar de la gran bretxa que hi ha entre ciència i societat, alhora que comprenia el gran repte que suposava afrontar la crisi climàtica. És per això que vaig començar a divulgar i així va ser com vaig obrir, al principi un canal de YouTube, per més tard obrir el canal de Twitch», explica.
I quina era la gràcia de crear un canal a Twitch? «En aquell moment era una plataforma en creixement amb molta gent nova arribant i encara no hi havia ningú de divulgació ambiental i climàtica. Una altra raó, i potser la principal, va ser que permet una comunicació bidireccional (ja que és en directe i pots interaccionar amb el xat) i més informal, cosa que fa que la transferència d’informació sigui més amena» respon. «Twitch és una eina amb moltíssimes possibilitats i potencial, qualsevol cosa interessant i que tingui el format adequat, és apta. En el meu cas, un format noticiari en què interacciono amb la gent del xat en directe és un format que s’adequa a la perfecció al que la gent demana a aquesta plataforma per poder explicar-los de manera propera i senzilla, el dia a dia de les notícies sobre canvi climàtic i medi ambient», conclou.