La pandèmia de la Covid-19 ha reforçat el periodisme, però la dinàmica de treball de les redaccions no tornarà a ser la mateixa que abans. L’informe “Tendències i prediccions sobre el periodisme, els mitjans i la tecnologia per l’any 2021” que elabora el Reuters Institute de la Universitat d’Oxford és un referent per a la professió. Més de 230 editors de 43 països han participat en aquest estudi i la majoria (73%) confia en les perspectives de la seva empresa per aquest 2021. A continuació, destaquem les cinc conclusions principals d’aquest informe.
1 Acceleració dels plans de transició digital
El punt més destacat de l’estudi és que tres de cada quatre editors afirmen que la Covid-19 ha accelerat els seus plans de transició digital. Aquesta transformació afectarà les pràctiques laborals, els formats periodístics, els models de negoci i la manera com els mitjans innoven. El teletreball i els models centrats en els lectors seran clau aquest any.
Alhora, alguns mitjans es plantegen deixar les seus físiques per a reduir costos, ja que, tot i la situació actual, han pogut cobrir sense problemes notícies molt importants com la mort de George Floyd o les eleccions presidencials dels Estats Units. El tabloide Daily News va ser un dels primers a tancar la redacció perquè tots els seus periodistes treballaven des de casa. Tot apunta que un model híbrid entre el treball presencial i en línia és una solució que pot beneficiar tant a periodistes com a capçaleres.
2 Les subscripcions digitals són la prioritat
“Tots haurem de buscar el mur de pagament i la subscripció” va subratllar Anna Cristeto, exdirectora d’El Periódico de Catalunya, en el cicle “Converses Confinades” organitzat pel Col·legi de Periodistes de Catalunya. En aquest sentit, l’estudi del Reuters Institute conclou que “serà un any de reestructuració econòmica i els mitjans apostaran per la subscripció el comerç electrònic”. Des d’aleshores hem vist com grans mitjans com La Vanguardia o El País han implementat murs de pagament a la seva versió en línia.
Contràriament, els mitjans que depenen dels ingressos per productes impresos o publicitat digital tenen al davant un any difícil. Fusions, retallades i tancaments marcaran el seu futur. El 41% dels enquestats de l’estudi creu que els models de pagament només funcionen per a un petit grup de mitjans d’alta qualitat. La diversificació d’ingressos en subscripcions, publicitat, esdeveniments i comerç electrònic també sembla que tindrà un paper fonamental.
3 Torna l’optimisme
Un 53% dels editors, consellers delegats i líders digitals són optimistes sobre el futur del periodisme, després d’un any en què s’han aconseguit molts bons resultats d’audiència. La xifra ha millorat sis punts respecte a l’any passat i bona part d’aquest increment està associat a la contínua necessitat informativa de la ciutadania. També serà important la innovació en formats digitals per explicar la ciència d’una manera més clara.
Prova d’això és que la peça visual del The Washington Post sobre la propagació del coronavirus de la Covid-19 i l’aplanament de la corba es va convertir en l’article més vist de la història del mitjà. Aconseguir fer entenedores la gran quantitat de dades no és una tasca fàcil, però hi ha eines de visualització que faciliten la feina als periodistes i permeten crear continguts atractius com els elaborats pel The New York Times, El País o el Finantial Times
4 Imparcialitat: sí o no?
Tres cadenes de televisió dels Estats Units van interrompre el discurs de Donald Trump el passat 5 de novembre on el president acusava de frau les últimes eleccions presidencials. Aquest últim any alguns periodistes han pres decisions que han posat en dubte la neutralitat periodística, com per exemple en temes com l’emergència climàtica o l’assassinat de George Floyd. Hem de seguir publicant tots els arguments i deixar que la gent formi la seva opinió? O això pot reforçar posicions extremes i amplificar les mentides?
Segons l’estudi del Reuters Institute, un 88% dels editors creu que la imparcialitat és més important que mai, però un 48% admet que els periodistes no haurien d’adoptar una posició neutra en aspectes com la democràcia o el racisme. Vivim una època de polarització política i social i aquest 2021 s’espera el llançament de més mitjans partidistes. GB News, per exemple, és la nova proposta televisiva impulsada per Rupert Murdoch i que es presenta com “el mitjà de referència per als britànics que se senten mal atesos i no escoltats pels mitjans”.
5 Facebook i Google paguen
Facebook News arribarà al Regne Unit, Alemanya, França, Índia i Brasil, després del seu llançament als Estats Units, aquest 2021. La companyia pagarà fins a tres milions de dòlars l’any a les capçaleres seleccionades per mostrar titulars i previsualitzacions d’articles a la seva xarxa social, segons informa The Wall Street Journal. Això comportarà una nova font d’ingressos per als mitjans més grans.
A més, Google va anunciar el passat octubre que invertirà un bilió de dòlars en la seva nova plataforma News Showcase. Els mitjans seleccionaran continguts d’alta qualitat per generar una experiència en línia diferent. De moment només està disponible a Alemanya i Brasil, però a Espanya l’Asociación de Medios de Información ja ha emès un comunicat on explica la seva preocupació sobre el nou producte de Google.