Durant aquests darrers mesos les xarxes socials s’han omplert de novetats, des de Twitter Fleets fins a les stories també a LinkedIn. Però una de les empreses que ha impulsat més canvis en el món de les xarxes és Facebook. El gegant nord-americà, propietari de Facebook, Whatsapp i Instagram, ha actualitzat també les seves plataformes, beneficiant especialment al sector del periodisme i la comunicació.
Després de l’expansió de Facebook News fora dels Estats Units, les innovacions més sonades en aquest sentit han estat a Instagram. Aquesta xarxa disposa actualment de més de 1.000 milions d’usuaris actius al mes, arribant a la sisena posició del rànquing mundial de plataformes socials. En aquesta línia, el creixement constant d’Instagram no ha passat desapercebut a Facebook, que ha vist com l’app es convertia en el focus d’atenció en nombroses ocasions durant aquest 2020. Davant d’això, la companyia de Mark Zuckerberg ha decidit impulsar noves eines i continguts a Instagram, que posen en el centre la informació i poden donar un impuls al vessant periodístic de la plataforma.
Negociacions amb mitjans
Segons han publicat alguns mitjans nord-americans durant les darreres setmanes, Instagram podria estar negociant amb diversos mitjans de comunicació per produir continguts a la xarxa social. Aquestes negociacions pretenen, tal com explica el portal de notícies Axios, que els mitjans obtinguin una remuneració per la creació i difusió de continguts a Instagram.
Aquesta notícia, però, no és res de nou: Facebook ja va iniciar aquest tipus de polítiques d’acords amb els mitjans fa mesos. Els acords per a la plataforma mare no han transcendit, però segons The Wall Street Journal poden arribar a xifres milionàries. La idea principal dels acords és tancar unes llicències per a la publicació de continguts dels mitjans a Instagram i Facebook; és a dir, aquests veurien monetitzats i promocionats el que fins ara fan de franc.
Però, què en treu Zuckerberg de tot això? Facebook actualment prepara diverses iniciatives periodístiques pròpies que de moment no tenen gaire èxit i, per altra banda, no tenen gaire bona relació amb el món del periodisme per la seva llarga llista d’escàndols, des de la tolerància de l’extrema dreta fins al foment de la desinformació. Així doncs, aquestes negociacions podrien donar pas a una treva entre el periodisme i el gegant tecnològic.
A més, Facebook és conscient que Instagram és una xarxa social amb molta tirada, especialment entre els joves. Facebook actualment té molts usuaris entre els quaranta i els seixanta anys, els coneguts com a Generació X, però no acaba d’arribar als joves, ja que els millennials i la Generació Z, aquells que tenen entre els trenta-nou anys i l’adolescència, opten per utilitzar i informar-se per xarxes com Youtube o Instagram. Per tant, sembla lògic que Facebook estengui els acords amb els mitjans a Instagram per arribar a altres segments d’edat.
Un altre factor determinant durant aquest 2020 ha estat precisament el paper d’Instagram en moments claus de l’actualitat. La xarxa ha estat, per molts joves, l’epicentre de moviments socials com el Black Lives Matter, la lluita contra la Covid o les eleccions presidencials nord-americanes. Un exemple és l’usuari del periodista Mosheh Oinounou, que ha creat un perfil professional on difon i crea notícies dins d’Instagram. En aquest sentit, doncs, Facebook vol reforçar aquest vessant informatiu que ha exercit la plataforma, donant més poder de creació i difusió als mitjans de comunicació.
Alerta per desinformació
Més enllà de la possible implicació dels mitjans, Facebook ja ha començat a implementar a Instagram algunes estratègies periodístiques. Durant els darrers mesos, des d’aquesta l’app s’han començat a mostrar alguns missatges d’alerta advertint de la desinformació, per exemple en publicacions sobre la pandèmia o en les eleccions presidencials als Estats Units.
En les dues situacions, la plataforma ara mostra un missatge d’advertiment sota cada publicació que detecti que tracta aquests temes. Un banner alerta sobre la possibilitat de consultar informació actualitzada sobre la qüestió i, un cop l’usuari prem l’advertiment, Instagram el dirigeix a un contingut exclusiu de dades contrastades per Facebook.
De moment, però, és una funció que només està activa als Estats Units per la pandèmia i els darrers comicis, i la plataforma no ha explicat si pensa estendre-la a altres països o en altres esdeveniments. En aquesta línia, nombroses organitzacions i periodistes han criticat que Instagram hagi implementat amb retard aquestes polítiques contra la desinformació, sobretot si es compara amb altres xarxes com Twitter.
Noves eines per a continguts periodístics
A part del banner contra la desinformació, Instagram també ha canviat la interfície de la seva app i ha afegit diverses funcions noves durant les darreres setmanes. Aquestes, per la seva banda, suposen també una nova eina per a la creació de continguts periodístics a la plataforma.
La primera de les novetats són les guies d’Instagram (Instagram Guides). Aquesta nova funció recorda als articles de bloc, ja que permeten combinar peces de text amb formats com fotografies, vídeos, productes o ubicacions. Originalment, però, aquesta eina va ser concebuda per Instagram com a una manera que influencers, especialment de viatges o estil de vida, recomanessin indrets arreu del món (restaurants, llocs turístics) o productes als seus seguidors.
Quan va irrompre la pandèmia, però, el llançament d’Instagram Guides va quedar aturat. Amb els mesos, la plataforma va reconvertir la seva idea inicial amb la possibilitat de crear guies de qualsevol tema. Durant la primavera de 2020, només un grup selecte de creadors de contingut tenia disponible aquesta funció, però des de fa poques setmanes ja està a l’abast de qualsevol usuari arreu del món.
Instagram Guides suposa una gran eina per al món de la comunicació i del periodisme. Amb un recull de fotografies, posts o localitzacions, els perfils professionals de mitjans de comunicació i periodistes poden crear petits articles dins de la mateixa xarxa social. Tot i que encara no es poden veure clarament les estadístiques de les guies dins d’Instagram, és una manera de crear contingut periodístic integrat totalment a la plataforma i sense haver de redirigir l’usuari a la pàgina web del mitjà.
Finalment, una altra de les novetats són l’augment de la durada dels Instagram Lives, que passen de tenir un màxim d’una hora a quatre. Els directes de la xarxa social es van convertir en una manera de fer streaming gratuït per a molts creadors de continguts durant la pandèmia. Associacions, influencers, creació d’esdeveniments en línia… Els Instagram Lives són, doncs, un format de retransmissió en streaming que obre moltes possibilitats.
Per als periodistes són també una eina molt útil, ja que es poden crear molts formats periodístics en vídeo dins de la plataforma: entrevistes, programes de televisió en línia, videopodcasts, esdeveniments, conferències… Un exemple és el periodista Mosheh Oinounou, que realitza entrevistes en directe amb convidats i els seguidors poden entrar a la retransmissió i interactuar. Així doncs, amb l’extensió de la durada dels directes d’una hora a quatre, els creadors de continguts s’asseguren que l’emissió del directe pot ser més llarga i que no es tallarà obligatòriament per l’app si s’arriba als seixanta minuts.
En resum, el 2020 ha estat un any convuls, també en el terreny de les xarxes socials. Les plataformes són cada cop més conscients que necessiten aliances amb periodistes i mitjans de comunicació per sobreviure i així evitar que les xarxes siguin un cau de desinformació. El món del periodisme, d’altra banda, comença a avançar cap a una digitalització més profunda i integral, on plataformes com Instagram esdevenen en un element clau per arribar als usuaris, especialment als joves.
Així doncs, gràcies als acords amb els gegants tecnològics i les noves eines digitals, els periodistes tenen a l’abast cada cop més eines per a la creació i democratització de la informació a les xarxes socials.