Un newsletter o butlletí informatiu és una publicació digital que envia una empresa, marca o blog a través del correu electrònic de forma periòdica. El seu contingut és variable però, normalment, conté informació rellevant com ofertes, llançament de nous productes o recopilació dels últims posts. Una informació que a l’emissor li interessa donar a conèixer per tal d’obtenir una resposta que li sigui favorable. Avui dia, però, els newsletters s’estan reformulant i moltes empreses (i iniciatives personals) estan canviant aquest antic enfocament mercantil per donar-li el valor editorial que els butlletins tenen per se.
Els newsletters formen part de l’estratègia d’email-màrqueting i són una de les eines més eficients del màrqueting directe. Estan dirigits a persones que, prèviament i voluntàriament, s’han subscrit a una llista i que, per tant, es converteixen en subscriptors. A través del correu electrònic s’hi estableix una relació directa i es creen vincles de confiança i lleialtat, a més d’obtenir informació molt útil i valuosa per la nostra estratègia comunicativa de marca.
“Un butlletí és un email, per la qual cosa és molt diferent d’altres productes digitals. És una informació molt més personal, que rebem a la safata del nostre correu, per tant, la percepció que en tenim és molt més positiva”, explica Ismael Nafría, periodista, conferenciant especialitzat en mitjans digitals i docent del curs virtual Construye un newsletter eficaç que el Col·legi de Periodistes impartirà a partir del 7 de febrer.
Nou enfocament
La història dels newsletters es remunta als orígens d’Internet, si bé no eren tractats com un producte amb personalitat pròpia i diferencial. Quan fa uns anys es van automatitzar, van perdre el seu valor com a producte editorial.
L’abús d’aquesta tècnica (enviament massiu de butlletins que saturen les safates d’entrada dels correus dels usuaris) i el fet que el contingut no sigui prou interessant per qui el rep, són els principals motius de baixa a la subscripció.
Tot i això, aquest enfocament està canviant. “Els bons newsletters són els que aporten valor i es diferencien del contingut que hi ha a la web. Són productes fets expressament i estan molt ben pensats”, afirma Nafría.
Així, hem vist com molts diaris han posat el focus en les seves newsletters i això els ha suposat la porta d’entrada a les subscripcions dels seus lectors. Elisabeth Goodridge, ex-editora de newsletters del New York Times ressalta set punts que cal tenir en compte per un butlletí d’èxit:
– Tenir el nostre públic molt ben identificat
– Que estigui elaborat per un expert en la matèria
– Un to determinat i amb personalitat (proper i familiar)
– Que tingui un missatge amb valor per si mateix
– Un disseny i fàcil lectura
– Realitzar seguiment: mètriques i ràtios
– Tenir clar la periodicitat o els dies que és millor enviar-lo
Qüestió d’ànima
Com hem vist, hi ha moltes raons per dedicar esforç i temps a un newsletter eficaç. Alguns dels beneficis que n’obtindrem són:
– Fidelitzar l’usuari (i/o subscriptors)
– Podria ser la porta d’entrada a la subscripció, pels mitjans de comunicació que han optat per aquesta font de finançament
– És una eina magnífica per emprendre: una forma de donar a conèixer la teva feina i contactar amb el teu públic objectiu.
– Imprescindible en el llançament de nous productes: especialment en fases inicials de tot negoci.
– Mantenir el contacte amb els teus usuaris i/o comunitat.
– Té un gran valor com a producte en si mateix.
Els experts afirmen que el newsletter és molt més que una estratègia de màrqueting: és un dels llenguatges que emprem per comunicar-nos amb la nostra audiència. A més, sembla que com més automatismes ens aporta la tecnologia, més ens agrada la personalització.
En resum, la clau per un newsletter d’èxit està en l’ànima que posem als nostres projectes: la dedicació, la planificació, el coneixement especialitzat i de valor que compartim i adeqüem (personalitzant-lo) a la nostra audiència, amb disseny i estratègia.
Hola, soc seguidora teva ,avui no veig el videu!!