Silicon Valley aposta pel periodisme

xarxes socials facebook instagram youtube linkedin
Les xarxes socials intensifiquen la seva relació amb el periodisme. Algunes d'elles, com LinkedIn, tenen redacció pròpia | Foto: Wikimedia

La relació entre els mitjans de comunicació i els gegants tecnològics -Facebook, Apple, Google, etc.- no passa pel seu millor moment. A inicis del segle XXI, l’idil·li era visible: diaris i revistes veien en els cercadors i les xarxes socials una poderosa arma per a la difusió del seu contingut i així multiplicar de manera exponencial l’audiència digital. Tot just els mitjans començaven a conèixer les conseqüències d’oferir tot el seu contingut de manera gratuïta a Internet.

Amb el temps, la relació de les empreses periodístiques amb les big four (en referència a Facebook, Apple, Google i Amazon, les quatre grans tecnològiques ubicades a Silicon Valley, tot i que la llista s’ha anat ampliant) s’ha anat deteriorant, en part perquè els mateixos mitjans recelaven del paper d’aquestes tant com a aglutinadors de contingut com per la força que tenien com a xarxes socials.

Actualment són les xarxes les qui han pres la iniciativa per revifar l’idil·li. Des d’inicis de 2019 Facebook, la xarxa social amb més usuaris, ha iniciat un procés de col·laboració amb capçaleres internacionals de referència per lluitar contra la desinformació. D’altra banda, Jesper Doub, director de les relacions amb mitjans de la companyia de Mark Zuckerberg a Europa i Orient Mitjà, anunciava al juny a la cimera del Global Editors Network (GEN), congrés internacional de periodisme celebrat a Atenes on Report.cat va ser-hi present, que el seu algoritme prioritzarà el contingut de mitjans i periodistes, per sobre d’altres continguts, quan puguin acreditar-se com a tals.

La inversió de recursos que aquesta companyia està duent a terme no és nova. Ni és el primer cop que ho fan ni són els primers a fer-ho. Mentre que Facebook ja va presentar propostes similars anys enrere -malgrat fracassar en l’intent-, Twitter des de fa temps encoratja a mitjans i periodistes a publicar el seu contingut i monetitzar-lo. En aquest sentit, els vídeos i els directes, i la publicitat inserida en aquests, són les eines claus que Beatriz Arias, cap d’aliances estratègiques de Twitter Espanya, va presentar a la cimera del GEN.

Periodistes en plantilla

El contingut de qualitat i veraç que genera confiança entre els usuaris és cada cop més rellevant per les xarxes socials. Així ho demostren les diferents iniciatives  de Facebook i Twitter però també d’altres, com el fet que LinkedIn, la xarxa social professional per excel·lència, ja compta amb una seixantena de periodistes en nòmina. L’objectiu de LinkedIn no és tant crear contingut com estimular que els experts en els seus respectius camps professionals d’aquesta xarxa siguin els qui el creïn. “Crear contingut i difondre’l no és suficient”, va argumentar a mitjans de setembre l’editor en cap de LinkedIn, Dan Roth, en declaracions a The Drum.

Per aquest periodista, que havia treballat a Fortune i Wired, la creació de contingut per qualsevol xarxa social permet “apropar-se a la gent”, aportant quelcom més que una eina de contacte, sigui personal o professional.

Snapchat també treballa en aquest sentit. L’any 2015, aquesta xarxa social d’imatges i vídeos llençava Discover, una eina semblant a les stories d’Instagram on capçaleres seleccionades (com la CNN, BBC o Wired) expliquen l’actualitat  en un format que clarament cerca el públic centennial i millennial. A la tardor de 2018 Discover es va ampliar a quasi una trentena de mitjans i aquest setembre The Information, mitjà nord-americà especialitzat en economia, ha desvelat la intenció de la companyia de dedicar un espai de l’app exclusivament a notícies, amb una redacció pròpia, tal com ha fet LinkedIn.

Cooperació, no competència

Malgrat l’escepticisme amb que es reben aquests moviments de les tecnològiques dins el sector periodístic, les xarxes socials no tenen cap intenció de competir amb els mitjans. Empreses com LinkedIn entenen que el seu negoci és un altre, i que la creació de continguts o la contractació de periodistes provinents de mitjans respon bàsicament a una estratègia destinada a consolidar el seu negoci. En aquest sentit, Roth considera que les redaccions a les xarxes “amplien els canals de distribució de les notícies” però que l’objectiu de LinkedIn és aconseguir que la gent els visiti un cop al dia. “Pot ser el primer lloc que al matí  la gent consulti les notícies que afecten el seu sector”, va pronosticar.

Sigui com sigui, segons Roth, cap dels gegants tecnològics “té al cap enfocar-se en les notícies d’última hora” i, en cas de fer-ho, creu que potser destacaran “aquestes notícies enviant la gent fora del nostre web”. Així, tant des de LinkedIn com Snapchat asseguren que no representen “cap amenaça pels mitjans”, sinó més aviat un complement.

Aquest és el discurs que s’ha pogut sentir des de Silicon Valley respecte a la seva relació amb els mitjans tradicionals. Els big four veuen la cooperació tecnologia-mitjans com un win-win. Per una part, les empreses periodístiques poden trobar una via per guanyar visites en un context incert mentre que, d’altra banda, les xarxes ofereixen valor als seus usuaris. Sense anar més lluny, Facebook i Google fa anys que potencien els programes de col·laboració amb els mitjans. A la inversió de més de 30 milions d’euros a Europa que ha fet Google a través dels Digital News Initiative, se sumen els prop de 25.000 euros per redacció que Facebook està invertint només durant aquest 2019 a desenes de mitjans de comunicació locals mitjançant el Facebook Journalism Project Community Network.

Més enllà dels diners, els gegants tecnològics fa anys que participen a congressos periodístics com el del GEN i col·laborant amb capçaleres reconegudes de tot el món, tant internacionals com locals. A diferència del que passava fa uns anys, actualment les grans tecnològiques no només parlen als periodistes de les virtuts d’utilitzar les seves aplicacions, sinó que, cada cop més, també aprofiten el bagatge professional dels periodistes que tenen en plantilla per conèixer en profunditat les demandes de les redaccions i traslladar-los les millors solucions. En el darrer congrés del GEN les intervencions dels responsables d’empreses com Facebook, Google i Twitter creaven molta més expectació si no es tractava de cap workshop sobre algun dels seus productes. La conclusió és que només si els periodistes els veuen com eines útils, aquests tornaran a gaudir de l’idil·li que temps enrere van viure amb les grans companyies tecnològiques.

Escriure a Report.cat

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.