En els darrers anys les principals universitats i organitzacions educatives del món s’han llençat a oferir els coneguts MOOCs (Massive Open Online Courses), cursos gratuïts accessibles a Internet per a qualsevol persona. Normalment es composen d’una sèrie de vídeos i lectures -a més d’exàmens per comprovar si es van assimilant els conceptes- i serveixen per introduir-se en un nou camp d’estudi o, simplement, renovar-se o ampliar conceptes.
Els professionals del periodisme i la comunicació també poden gaudir de l’àmplia oferta de cursos gratuïts a Internet, alguns oferts per universitats reconegudes arreu del món. Des de redacció a Internet a la introducció en disseny d’infografies, el Big Data o les xarxes socials, entre altres temàtiques. En aquest sentit, les opcions per periodistes en aquest sentit no s’acaben i des de Report.cat recomanem cinc cursos, malgrat que als webs de cada curs s’hi poden trobar moltes més opcions.
Aquest curs, impartit pel professor de Periodisme de la Universitat de Navarra Ramón Salaverría, ajuda als alumnes a entendre els canvis en la redacció de noticies que suposa passar del paper a Internet. Al vídeo de presentació es fa èmfasi en aspectes com la hipertextualitat, la interactivitat i la composició multimèdia. El curs també dóna consells per millorar en aspectes de posicionament (SEO) i recomana blocs i experts als que seguir per aprofundir en aquests conceptes.
La davallada en nombre de diaris i ràdios locals sumada a la davallada de costos que suposa publicar a Internet ha permès la irrupció, segons la presentació d’aquest curs de la Universitat de Cardiff, de mitjans hiperlocals (community journalism), webs que ofereixen tot tipus d’informació sobre una comunitat, sigui aquesta geogràfica o social. En aquest curs, el professor Richard Sambrook ajuda a qui vulgui treure profit d’aquest nou tipus de mitjans a engegar el seu propi projecte o especialitzar-se en la creació de continguts per aquests mitjans. Com fer servir un gestor de continguts, com identificar la nostra audiència o com utilitzar correctament les xarxes socials són alguns aspectes que es repassen en aquest curs.
El MOOC de Constant Contact no és un curs més de xarxes socials. Els seus responsables ofereixen nou lliçons, una per cada xarxa social, així que es pot escollir fer un curs d’especialització en qualsevol de les que tinguem en ment: des de Twitter a Instagram, passant per Facebook o YouTube, entre d’altres. A més, també ensenya a gestionar un bloc i ofereix tot tipus d’enllaços externs per aprofundir coneixements.
Si algun cop t’has plantejat que, com a periodista, vols conèixer millor com funciona el Big Data i com extreure el màxim d’informació de grans volums de dades, aquest és el curs ideal. Sense necessitat de molts coneixements tècnics o de programació, aquest MOOC conduit per l’expert en màrqueting digital Bud Keegan s’especialitza en l’ús del Big Data al màrqueting i la comunicació. En la presentació podem veure com és un curs d’iniciació al Big Data i només ens requerirà de dos a quatre hores setmanals durant quatre setmanes.
Hi ha diferents webs especialitzades en MOOCs (Coursera, MiriadaX…). Una d’elles, AulaFacil, ofereix un curs extens sobre infografies. Ara que els mitjans a Internet utilitzen els gràfics i infografies interactives per oferir gran quantitat d’informació de manera més visual i resumida, és una bona opció per introduir-se o ampliar coneixements en l’edició d’infografies. Per posar en pràctica tot allò aprés en aquest curs, es poden utilitzar qualsevol de les eines per fer infografies recomanades per Report.cat.
Extra: Els ‘webinars’ del Col·legi de Periodistes
Si parlem de formació per periodistes a la Xarxa no podem oblidar l’oferta de ‘webinars’ del Col·legi de Periodistes: formacions d’una hora que es poden seguir fàcilment des de qualsevol lloc i que permeten una interacció en directe amb el professor. Malgrat ser de pagament -si ets a l’atur, són de franc!-, els seus preus són molt assequibles i hi podem trobar cursos de tot tipus: des de la gestió de xarxes socials a la creació d’un newsletter, passant per millorar en la redacció de notes de premsa o la comunicació corporativa.
Aquests només són alguns exemples de cursos gratuïts a Internet a periodistes. Cadascuna de les webs que s’han mostrat en aquesta llista ofereixen molts més MOOCs sobre temes relacionats amb el periodisme i la comunicació. Existèixen d’altres webs especialitzades en l’educació en línia que també poden ser d’utilitzat gràcies a les decenes d’especialitzacions i cursos que ofereixen. Si en coneixeu o heu fet algun d’interessant podeu comentar aquesta publicació i ajudar a fer un llistat encara més gran.